04. Opleiding op de Kooij van Piet Mahu

Opleiding op de Kooij van Piet Mahu

Als jeugdige knaap begon hij zijn loopbaan op de Rotterdamse Bank te Hulst waar hij enkele jaren werkte om vervolgens zijn militaire dienstplicht te vervullen. Op zijn 21e jaar in februari 1938 kwam hij als leerling onderofficier vlieger bij de Koninklijk Marine in dienst. Na het volgen van een normale opleiding op de Kooy en de Mok, waarbij hij werd opgeleid voor respectievelijk land – en watervliegtuigen behaalde hij op 22-jarige leeftijd het marine vliegbrevet en volgde zijn uitzending naar Nederlands-Indië,die twee jaar zou duren.

Zijn opleiding bestond uit theorie en praktijk op het Marine vliegveld de Kooij met de theorie verstaan wij dan studeren en kennis van vele vliegtuigen om te besturen dat werd dus klassikaal gedaan met zijn groep.

Scannen0002

Een groep studenten van de marine in 1938 die later zouden vliegen op vliegtuigen in Nederlands-Indië:  2e van links Piet Mahu de 4e van links is Jan Bloemendaal die later op een Dornierdo24  omkwam in Indië  met het nummer X-15.

Vliegtuig herkenning was zeker een onderdeel van ook werd  er aandacht besteed aan navigatie kompas lezen en radiokompas leren bedienen alles werd gezamelijk bestudeerd steeds met de zelfde groep de marine noemt het dan baksgewijs.

Vliegopl_MLD_1938

Vliegopl_MLD_1938 met als 2e van links Jan Bloemendaal de leerling 4e van links werd vliegtuigmaker te zien aan zijn mouwembleem.

Ook deze foto onder komt van Dhr. Reinier Steens het betreft een groepje mannen die ook op de opleiding zaten op de Kooij het zijn van Links naar rechts Jan Bloemendaal, Ben Hofman, J.C. Kapteyn, J.Esmeier, Ben Rotman, Rien Bij, en Reinier Steens.

Kapteyn en Esmeier zijn na een proeftijd eervol ontslagen.

Afbeelding (22)

Vliegveld van de Marine de Kooij was al vanouds bekend vooral gold voor de marine een vloot watervliegtuigen en fokker toestellen voor de opleidingen van jonge piloten.
De leerlingen piloten begonnen met vliegen op een dubbeldekker van het merk Fokker S-III en de Fokker C-V

Lestoestel van het merk Fokker S-III waarop links Dhr .Reinier Steens staat

Lestoestel van het merk Fokker S-III  waarop links  Dhr. Reinier Steens  staat een klasgenoot van Piet Mahu.

Natuurlijk werd er ook gerust tussen de lessen door en dan kon men even languit liggen op de harde bank in het leslokaal of hangen en een sigaretje roken dat kon toen nog.

Scannen0001

Rechts op de foto Piet Mahu tijdens een rustpauze in het leslokaal op vliegbasis de Kooij

 

Er werd veel gevlogen en zeker ook lange vluchten vanaf de Kooij hieronder werd een vlucht voorbereidt vanaf het vliegveld de Kooij naar Schiphol ter gelegenheid voor het 40 jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in september 1938 met de piloten Piet Mahu en Reinier Steens in een Fokker CV-C
Reinier Steens heb ik enkele malen gesproken en vertelde veel over de opleiding van zijn marineklas op de Kooij waarbij Piet Mahu ook ingedeeld was.

Scannen0009

Een vlucht naar Schiphol met de Marinevliegers   Links, Piet Mahu en rechts, Reinier Steens  augustus 1938

wwwopac

Herinneringsbord van het 40 jaar regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina september 1938

Hieronder een beeld op het vliegveld de Kooij Den Helder met Fokker CV-C toestellen waarin de marinevliegers hun lessen volgden.
Deze unieke beelden zijn te vinden op de site “oude aanzichten van de Marine Luchtvaartdienst”.

Fokker C-V

Een prachtig beeld van voor de oorlog met Fokker CV-C op de Kooij

Hier onder staat een Fokker CV-C en zo zag het eruit toen Piet Mahu en Reinier Steens hun vliegtocht startte vanaf vliegveld de Kooij op naar Schiphol Amsterdam zie ook de foto boven met de piloten van de Marine.

Fokker C-V b

Zeg maar klaar voor de start naar Amsterdam Schiphol 1938

Het vliegveld de Kooij werd druk bezocht met allerlei  vliegtuigen deze oude aanzicht herinnerd eraan.

helder_vliegkamp-de-kooy-006

Hier zien wij enkele fokker toestellen staan voor een hangar

Deze unieke foto uit 1937/1938 laat zien de eetzaal op de marine vliegveld de Kooij waarop Piet Mahu ook op staat en nog meer bekende gezichten uit die klas. Piet Mahu was een mooie jongen om te zien en was zeer geliefd vanwege zijn kennis en leiderschap dat is later wel gebleken in Indië.

Kopie (3) van Vliegopl_MLD_1938_2

De groep met Piet Mahu in de eetzaal Piet zelf zit links achteraan aan tafel

Het verhaal over Piet Mahu de Marinevlieger die in Indië zijn opleiding afmaakte op een Dornier Do24  staat  ook op deze site, voordat Piet Mahu naar Indië ging haalde hij zijn motorbrevet op 31 oktober 1938  op vliegveld de Kooij.

Vlieger brevet Piet Mahu

Dit Brevet van Piet Mahu is te vinden in de Traditiekamer op de Kooij in Den Helder

Deze foto van Piet Mahu kreeg ik van broer Willy Mahu evenals de trouwfoto’s van Piet Mahu in Soerabaja.

Afbeelding 003

Wat nog vermeld moet worden is dat Piet bij zijn tochten over Nederland ook wel eens naar Zeeland vloog met een copiloot in een fokker om zijn familie in Stoppeldijk te verrassen,
Er werd toen laag gevlogen en gezwaaid uit het vliegtuig,en  het was een openbaring als zijn broer Willy Mahu uit Graauw Zeeland het verteld.

Nu nog hebben de familie en de nabestaanden van Piet Mahu het moeilijk om te vertellen over hun vermiste broer of oom, het was ook zo dat de familie pas na de oorlog te horen kregen wat er gebeurt was met zijn Dornier de X-17.

 

Gelijk met Piet Mahu waren er andere piloten die hun brevet haalde en die bij de Marine Luchtvaart blijven vliegen de meeste marine vliegers gingen naar Nederlands-Indië.

Daar werden zij in de Marinestad Soerabaja klaar gestoomd om op de Dornier vliegboten te gaan vliegen over de Indische archipel vele jongens van de marine vonden daar de dood door gevaarlijke opdrachten om het Japanse leger aan te vallen in de oorlog die begon op 8 december 1942  Pearl Harbor waarbij Nederlands- Indië ten val kwam op 8 maart 1942.

Vele familieleden in Nederland wisten niets van hun jongens in Indië omdat wij zelf een oorlog hadden tegen de Duitsers er was geen communicatie mogelijk, pas later aan het eind van de  oorlog 1940 -1945 werden de familieleden op de hoogte gebracht.

Ook de familie Mahu uit Stoppeldijk in Zeeland werden pas in het begin 1945 gewaarschuwd dat de marinevlieger Piet Mahu was overleden

 

Afbeelding (23) Piet Mahu kreeg voor zijn Moedig en daadkrachtig optreden in Nederlands-Indië postuum de Bronzen  Leeuw op 21 -maart 1944

Bronzen_Leeuw

Noot: Klik op de foto’s voor een vergroting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *